Få tips og tricks til smertelindring og forebyggelse af smerter i nakken grundet stillesiddende arbejde


letlæselig pixibog

6 konkrete øvelser

træningsplan

teoretisk vejledning

“Ondt i nakken” er en pixibog tiltænkt personer med ukompliceret nakkesmerter. Her får du en letlæselig pixibog, som giver dig hurtige redskaber til at standse og forebygge nakkegener samt hovedpine. I bogen får du teoretisk vejledning om bl.a. hensigtsmæssig holdning, arbejdsstillinger, rutiner ift. aflastning og forebyggelse samt konkrete øvelser. I bogen får du bl.a. 6 specifikke øvelser, som kan laves alle steder samt en let tilgængelig træningsplan.








Mennesket er dovent af natur — gør det simpelt

Vi er gode til at lave øvelser, når vi har smerter. Men lige så snart smerterne er aftagende, stopper vi med øvelserne og falder tilbage til vores gamle mønster. Herefter er der igen stor risiko for tilbagefald, eftersom vi ikke forebygger smerterne og får løst det reelle problem.

Ofte er det prioriteringen der går galt. Når vi skal løse det reelle problem, er det ofte i vores arbejdstid, vi skal ændre på vanerne. Dette er svært for de fleste, da de ikke føler, de har tid nok. Det behøver dog ikke tage lang tid. Denne pixibog giver dig redskaberne til at få implementeret simple øvelser i din hverdag, som kun tager få minutter. Meningen er, at øvelserne skal blive ligeså almindelig en ting, som f.eks. at gå på toilettet, drikke kaffe eller børste tænder, og dermed en fast rutine i din hverdag, som ikke længere fylder for dig.

Øvelser gør smerten mindre

Stillesiddende adfærd er ifølge nyeste forskning en alvorlig trussel mod folkesundheden, og for dig med stillesiddende arbejde er det især en risikofaktor, som du bør tage alvorligt. Løsningen er heldigvis ret simpel ‐ du skal bruge din krop. Rejs dig fra stolen, få bevægelse i kroppen og aktivér dine muskler.

Med få, enkelte øvelser og aktiviteter i løbet af dagen, kan du øge din fysiske og mentale velvære.

Husk at lidt er bedre end ingenting. Det er bedre, at få lavet øvelserne bare én gang i stedet for slet ikke.

Nakkesmerter stammer typisk fra musklerne mellem skulderbladende.



3 vigtige fokuspunkter for at slippe af med nakkesmerter



Vi har ikke forstået budskabet

Bevægelse

Ofte opstår nakkesmerter i forbindelse med inaktivitet og statiske stillinger, derfor ser vi ofte at smerterne er arbejdsrelaterede. Når vi er siddende eller foroverbøjet, belaster vi nakke og lænd, da vi rent holdningsmæssigt ikke er i neutralposition. Samtidig er vi ofte i de samme stillinger over længere tid, hvilket belaster og udtrætter muskulaturen. Hvis man derfor opretholder en normal og aktiv livsstil og forsøger at ændre på enkelte vaner, vil der typisk ske hurtig bedring af de akutte symptomer.


Vi arbejder, og vil ikke forstyrres

Kropsholdning

Det er vigtigt at påpege, at der ikke findes “den perfekte kropsholdning”. Der er selvfølgelig nogle mere hensigtsmæssige kropsholdninger, men alt i alt handler det mere om, at man holder sig dynamisk og skifter stilling ofte, for ikke at overbelaste strukturer i ryg og nakke, såsom ligamenter og muskler.


Vaner

Vaner

For at forebygge nakkegener, er det ofte de dårlige vaner, der skal ændres. Den letteste måde at få øvelserne til at blive en naturlig del af ens hverdag, også selvom man ikke har ondt, er ved at få det til at hænge sammen med en anden simpel dagligdagsaktivitet.





Undgå smerter i nakken

Med bogen får du altså:

  • Simple øvelser, som let kan implementeres i hverdagen, da de tager få minutter
  • Et let anvendeligt træningsprogram
  • Vejledning ift. kropsholdning og arbejdsstillinger
  • Redskaber til at bryde dårlige vaner
  • Redskaber til at lindre akutte nakkesmerter og hovedpine
  • Redskaber til at forebygge nakkesmerter og hovedpine