Ondt i Nakken

Har du ondt i nakken?

Du er ikke alene. Vi er mange der har problemer med nakken af den ene eller anden årsag. Det bedste du kan gøre lige nu, er at faktisk gøre noget ved det. Ikke bare lade stå til. Få styr på din nakke inden det bliver værre. Her på siden har jeg samlet en række gode råd og erfaringer fra mig selv og andre nakke-patienter. Praktiske råd til at få færre smerter og mere bevægelighed.

Praktisk behandling der lindrer og hjælper

Elektrisk Varmepude

  • Pris: 200-500 kr
  • Behandlingstid: 30-60 min
  • Effektivitet: God

Næsten alle jeg kender der hard ondt i nakken får det bedre i varmt vejr fx når de er på ferie sydpå. Varmen løsner musklerne op og det giver dig bedre bevægelse, som så igen gør du ikke får de stramme, smertefulde muskelspændinger. Desværre har vi jo i DK ikke ret godt – eller varmt – vejr, det meste af året.

Løsningen kan være en elektrisk varmepude. Jeg fik faktisk anbefalet det af en overlæge på Glostrup Hospital og det har været et godt indkøb. Jeg bruger varmepuden, som faktisk er et varmetæppe, når jeg kan mærke at spændingerne i nakken trækker ned i skuldrene. Jeg lægger tæppet rundt om en nakkepude og sætter mig med tæppet direkte mod huden. Det virker. Efter et par dages brug, en time om dagen, får jeg det meget bedre og løsnet op. Det er ikke nogen mirakel løsning, men det virker, især når det virkelig spænder hele vejen ned til skulderblad eller kravebenet.

Når du køber en varmepude, så kan du sammenligne hvor mange Watt de har. Flere Watt giver mere varme. Gå også efter en der er stor som mulig. Du kan så enten folde den omkring en nakkepude og hele din hals eller du kan bruge den til hele din øvre ryg. Nakkesmerter hænger jo ofte sammen med skulders- og rygsmerter. Din varmepude skal også gerne have et overtræk der kan tages af og vaskes. Og så skal der være en elektisk slukmekanisme, som automatisk slukker efter noget tid. Så du ikke falder i søvn og vågner op lidt for varm.

Tiger Balsam

  • Pris: 50-100 kr
  • Behandlingstid: 10 min
  • Effektivitet: Nogenlunde til God

Tiger Balsam er ikke behandling mod langvarige nakkesmerter, men hvis du har hold i nakken eller sovet forkert, så er den genial.

Tiger Balsam, du har måske stødt på det en gang, salven der brænder og varmer kraftigt. Der findes en masse salver der markedsfører sig som muskel-lindring, men der er kun en original Tiger Balsam. Oprindeligt stammer Tiger Balsam fra Singapore, men mange der har rejst i Thailand er nok stødt på den der. Her bruges den flittigt af almindelige mennesker til behandling af smerter. Også sportsfolk bruger ofte Tiger Balsam. Da jeg trænede Thai boksning i Thailand, smurte de lokale kæmpere sig altid ind i det om morgenen inden træning. De fik varme i musklerne og ømme muskler fik det godt igen. Jeg tænkte den gang, at når de her kæmpere der træner og slås hver dag bruger det, så kan det nok noget.

Og det kan det også efter min mening. Tiger Balsam er effektivt, i mange tilfælde også mere end salver som Ipren. Det er især meget effektivt imod ømme, spændte muskler, som den slags du får når du har spændingshovedpine i nakken. Det virker også smertelindrende. Jeg har især ofte brugt det imod hovedpine, hvor det i kombination med almindelig håndkøbs-smertestillende har virket rigtig godt. Og her taler jeg om slem hovedpine der normalt skulle have flere slags smertestillende samtidig.

Tiger Balsam er også billigt. Man kan få en lille portion i glas hos nogle Matas for omkring 50 kr. Men jeg foretrækker klart den særlige Neck and Shoulder version, der ikke fedter (den er særlig lavet derfor) og som er meget nemmere at påføre. Den kan desværre ikke fås længere i DK så vidt jeg ved, men kan købes hos Mecindo.dk. Giv den et forsøg, det er noget jeg har været meget glad for.

Nakkepude

  • Pris: 100-500kr
  • Behandlingstid: Løbende
  • Effektivitet: God

En nakkepude er uundværlig når du har haft længevarende nakkesmerter. Jeg kunne slet ikke klare mig uden. Jeg bruger nakkepuden når jeg sidder i sofaen og jeg bruger den når jeg sover. Nakkepuden sørger for at holde mit hode oppe uden at jeg stresser de spændte muskler og min diskusprolaps. Det er noget jeg klart vil anbefale.

En nakkepude kan være lavet af alt mulig forskelligt, men de ser ud på samme måde, i en u-form der former sig om din nakke og hals. Du kender dem nok fra lufthavnen. Det er den samme type. Køb en nakkepude der er lavet i noget behageligt materiale, gerne memory foam hvis du har råd til det og undgå de helt billige med små kugler i. De taber hurtig form er min oplevelse. Så hellere en med skum.

De gode behandlinger på længere sigt

Hovedpude

  • Pris: 300 – 1000kr
  • Behandlingstid: 8 timer
  • Effektivitet: God

En god nats søvn er helt afgørende for hvor godt jeg har det. Streg under helt afgørende. Før jeg fik ondt i nakken kunne jeg godt lide at have en lidt høj hovedpude, gerne en hvor jeg kunne synke ned i. Det kan jeg stadig godt lide, bare ikke når jeg skal sove. Nu vælger jeg at sove med en ret lille hovedpude og bruge en nakkepude samtidig. Det gør det lidt mere besværligt med hvilke positioner jeg sover i, men jeg vågner ikke længere med ondt i nakken.

Undgå: Flere hovedpuder og hårde, høje hovedpuder

Du må prøve dig lidt frem. Jeg foretrækker en lidt lavere hovedpude og så en nakkepude, men har du råd kan du købe en memoryfoam pude, der tilpasser sig din hoved- og nakkeform. Den står øverst på min liste. Med en memoryfoam får man jo nærmest en hovedpude og nakkepude i en.

Fysioterapi

  • Pris: 200-500 kr pr. time
  • Behandlingstid 0.5-1 time
  • Effektivitet: God

Går du til lægen med ondt i nakken bliver du gerne sendt til fysioterapeut. Det er en god ide. Læger ved efter min erfaring forbløffende lidt om muskler, led og nerver, og hvordan de spiller sammen. Det ved en god fysioterapeut derimod. Jeg har været til en del fysioer. Der er stor forskel på hvordan de griber det an. Nogle er sportsorienterede og går meget struktureret til værks. Nogle er fokuserede på wellness, afspænding og massage. Andre har særlige teknikker. Alle bør dog have et godt kendskab til muskler i nakken. Obs! Hvis du har en diskusprolaps skal du være særlig forsigtig og tale med din læge først.

Jeg har haft rigtig god erfaring med en fysioterapeut der tilbød kranio-sakral terapi. Baggrunden for denne type behandling kan måske lyde lidt “hokus pokus”, men i praksis bestod behandlingen af massage, afslapning og øvelser med hjem. Det hjalp hurtigt og signifikant på min nakke-hovedpine.

Når du har problemer med nakken kan du også have problemer andre steder, ofte er dine skuldre påvirket også. Har du fået en dårlig positur, altså med hængende skuldre, kan det være derfor dine smerter er opstået. Men så skal du også huske at tale med din fys om dine skuldersmerter.

Øvelser

  • Pris: Gratis
  • Behandlingstid: 15-30 min
  • Effektivitet: God

Jeg var skeptisk da jeg begyndte at lave øvelser derhjemme som anbefalet af fyssen. Jeg har sjældent haft stor success med øvelser til at fjerne smerter. Men det virker, det gælder bare om at blive ved længe nok. Obs! Hvis du har diskusprolaps eller piskesmæld, så tal med din læge først.

Jeg har haft meget glæde af øvelser der strækker de lange nakkemuskler der sidder fæstet både foran og bagved. Når jeg mærker at min nakke begynder at blive lidt stiv igen, så laver jeg straks øvelser de næste par dage. For det meste løser det problemet. Der er virkelig mange gode videoer om nakke-øvelser på nettet, jeg har linket et par stykker her.

Jeg vil også meget anbefale motion og især noget der involverer dine øvre rygmuskler. I lav intensitet. Jeg ved at mange der har smerter i nakken og skuldrene eller ryggen, ofte ikke har lyst til at træne. Det havde jeg heller ikke selv, men jeg har fundet ud af at lav intensitet-træning virkelig gavner. Det er vigtigt ikke at træne for hårdt!