Har du ondt i nakken?

Stillesiddende adfærd er ifølge nyeste forskning en alvorlig trussel mod folkesundheden, og for dig med stillesiddende arbejde er det især en risikofaktor, som du bør tage alvorligt. Løsningen er heldigvis ret simpel ‐ du skal bruge din krop. Rejs dig fra stolen, få bevægelse i kroppen og aktivér dine muskler.

Med få, enkelte øvelser og aktiviteter i løbet af dagen, kan du øge din fysiske og mentale velvære.

Husk at noget er noget. Det er bedre, at få lavet øvelserne bare én gang i stedet for slet ikke.
Nakkesmerter stammer typisk fra musklerne mellem skulderbladende.


Hvorfor er det så svært at slippe stolen?

Vi har ikke forstået budskabet
Vi har ikke forstået budskabet
Vi tror, at vi kan løbe fra problemet, når vi kommer hjem. Selvom vi sagtens kan være fysisk aktive i fritiden, så er skaden allerede sket, mens vi var på arbejde.
Vi arbejder, og vil ikke forstyrres
Vi arbejder, og vil ikke forstyrres
En anden udfordring er tiden. En almindelig arbejdsdag er fyldt op med gøremål, som optager vores tid. Øvelser som nedsætter gener ved stillesiddende arbejde tager dog ikke lang tid. Det kan simpelthen ikke betale sig at lade være.
Vaner
Vaner
Den største udfordring er vanerne. De kan være så fastgroede, at det kan være svært at bryde dem, og gøre noget andet. At lave et par øvelser er nemt, men når det skal gøres hver dag, er det svært.


Tal viser, at vi i gennemsnit sidder ned 11 timer hver dag. Når vi sidder ned, så går kroppen i tomgang med konsekvenser både fysisk og mentalt. Derfor kan stillesiddende arbejde medføre alvorlige livsstilssygdomme, som vi i værste konsekvens dør af.